По-ниски такси в българските пристанища за круизните кораби

Българското правителство одобри промени Тарифата за пристанищните такси, събирани от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура”. Така дължимата тонажна такса за пътническите кораби, която формира средно половината от дисбурмента  за посещение в българските круизни пристанища се  намалява  с 14 %.  Основната цел на държавата с тази промяна е насърчаване развитието на круизния бизнес в България и преодоляване на различията в ценообразуването със съседните страни по дестинацията. Инициативата за оптимизиране  на таксите и цените на услугите за крузните кораби започна от Бургас. Още през есента на 2014 година Пристанище Бургас, заедно с другите ангажирани страни, които предоставят услугите – пилотски, маневрени, влекачни, швартови, агентийски и туристически, обединиха усилията си за намаляване на  цените на всеки един от участниците в обслужването на круизните кораби. Първата стъпка бе направена от ”Пристанище Бургас” ЕАД, което намали таксата за обслужване на пасажер и тя вече е 5 евро вместо 6 евро. Останалите частни компании също оптимизираха своите тарифи.  Последното предложение от страна на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията за намаляване на пристанищните такси  за пореден път доказва, че визията за развитие на круизния бизнес в България е с ясна и дългосрочна перспектива.

”По този начин  крайната цена-дисбурсмента, който ще заплащат занапред пасажерските кораби, които акостират на бургаското пристанище ще е конкурентна на останалите портове като Одеса, Констанца, Сочи. Решението на Министерски съвет идва в точното време, тъй като поради  сложната ситуация в Украйна и Русия повечето круизни оператори  отказват посещения в Черно море. Убедени сме, че оптимизираните ценови нива ще подействат стимулиращо на круизните оператори  относно посещенията в българските морски пристанища”, каза Диян Димов, изпълнителен директор на Пристанище Бургас.

Пристанище Бургас е една от атрактивните и бързоразвиващи се круизни точки. Основните предимства на новата Морската гара Бургас е дълбочината и дължината на корабните места, позволяващи  безопасно  акостиране на най-големите пътнически кораби. Прилежащата инфраструктура също създава условия за бързо и качествено обслужване на пасажерите. През миналия круизен сезон безпроблемно  в Бургас  бяха обслужени 27 пътнически лайнера с 42 000 туристи.

За сезон 2015 предварително бяха заявени 31 посещения на крузини кораби, с нарастване на пасажерите до 48 000 , като те са договорени  в предходните две години при старите ценови нива. С намаляването на крайната цена обаче пристанище Бургас и останалите български куризни пристанища ще са още по-атрактивни за круизните оператори.

Към момента  за сезон  2015 година за Морска гара Бургас  от  съгласуваните 31 посещения са отказани 12 кораба. Причината,  която изтъкват  корабособствениците е невъзможността тези кораби да посетят и последващите пристанища по дестнация Черно море – Одеса, Ялта, Сочи. Големите крузни компании официално са обявили на своите сайтове, че отказват морски пътувания по дестинация Черно море, заради извънредната ситуация  на Кримския полуостров.