Пристанище Бургас води прeговори за сключване на договор с круизния оператор MSC Cruises

Няколко бизнес срещи проведе ръководството на Пристанище Бургас по време на 46-та Генерална асамбея на Medcruise в Задар, Хърватска, с представители на пасажерски портове и водещи круизни оператори. Основен акцент бяха разговорите с ръководители от MSC Cruises – Роберто Ди Тици, ръководител на направление пристанищни разходи и Джанлука Сопрани, ръководител пристанищно развитие и крайбрежни дейности, както и с Пол Бритън, ръководител пристанищни операции на Disney Cruise Line.

По време на срещите с представителите на MSC Cruises се договорихме да посетят пристанище Бургас с цел изработване и подписване на дългосрочна стратегия за обслужване на пасажерските им кораби, както и да бъдат разгледани възможностите на пристанището да стане call port /начална и крайна точка на круиз/. За тази цел то трябва да отговаря на няколко условия, сред които близост до летище, отлична интермодална инфраструктура, близост до туристически атракции, осигурени възможности за пълно морско-техническо обслужване на кораба и други. Подписването на меморандум за сътрудничество, ще позволи в последствие на негова база да се пристъпи и към сключването на конкретни договори”, каза изпълнителният директор на „Пристанище Бургас” ЕАД Диян Димов.

Най-голямата круизна асоциация в Европа – Medcruise, чийто най-нов член е бургаското пристанище, планира провеждане в началото на следващата година на Съвет на директорите в пристанище Сочи, Русия. Като поканени ще участват и представителите на черноморските пристанища, включително и порт Бургас, както и водещите круизни компании, заинтересовани от регион Черно море.

„Ръководството на порт Сочи е изключтелно заинтересовано от откриването на черноморска пасажерска линия Сочи-Костанца-Бургас, като в момента основния проблем за руските круизни туроператори е визовия режим в България и Румъния. Този проблем за чуждите туристи, посещаващи на кораб Русия се уреждат чрез издаването на 72–часови пасавани на територията на круизното руско пристанище. В момента круизния терминал в Сочи е един от най-големите в Черно море, като на новия пасажерски терминал за час могат да бъдат обслужени 1200 пасажери.

По време на генералната асаблея в Задар участниците имаха възможност да обменят опит и да споделят добри практики.

„Имахме възможност да проучим и опита на пристанището в Задар. Там от година функционира нов модерен пасажерски терминал, в който правителството на Хърватска е инвестирало 230 милиона евро. Модерната инфраструкура на новия пасажерски терминал дава възможност в Задар да бъдат обслужвани няколко вида кораби – ро-ро  и пасажерски”, допълни Стойчо Димов, ръководител маркетинг в бургаското пристанище.

По време на форума е дискутиран и въпросът за бъдещето на пасажерските плавания в така нареченото „зелено направление”, т.е. намаляване на замърсяването на околната среда. Действащите европейски директиви задължават до 2020 година пристанищата да имат готовност круизните кораби да бъдат зареждани от специализирани станции или танкери с LNG / Liquefied Natural Gas /- втечнен природен газ, което рязко ще ограничи замърсяването на атмосферата с въглероден двуокис. Актуален е и въпросът за зареждането с електричество на пътническите кораби директно от брега. По отношение на сигурността на пасажерите се коментира уеднаквяването на правилата за всички членове на Medcruise.

„Тенденцията в нарастването на круизните пътувания е осезателна, а развитието на пристанищните терминали, инвестициите в тяхната модернизация трябва да се обмислят в дългосрочна перспектива и да се изготвят съответстващи програмни документи”, посочи още Диян Димов.