Успешно приключи изваждането на потъналия кораб „Олга Джи”

 Точно след 14 години – на 30.10.2015 г. успешно приключи изваждането на потъналия кораб „Олга Джи” в канала, свързващ бургаското пристанище с езерото „Вая”. С трудната задача, която е доведена до положителен край беше наета след конкурс специализираната фирма „Водолаз 1” ЕООД от град Видин.  Същата подходи по нов начин за премахване на кораба от дъното – нарязването му под водата. Управителят на фирмата Ивайло Душков обясни, че до сега всички опити за изваждането на потъналия плавателен съд са били неуспешни, защото е търсен начин корабът да бъде изваден цял, а това е невъзможно. „Плавателният съд е потънал обърнат с кила, като всички палуби и надстройки са били на дъното. С течение на годините около него се трупат наноси и тиня, която действа като лепило и създава огромен вакуум и по този начин тежестта на кораба се увеличава многократно. Изчислихме, че на един кубик метал има натиск от около 1,5 тона тиня.  Представете си какъв е натискът от тинята на около 400 кубика! Единственото решение бе корабът да бъде нарязан на части. Първо го разрязахме на две, а след това всяка половина на още две части. Така всяко едно от четирите парчета, които са изчистени от наносите е тежко между 18 – 50 тона, което позволява изваждането му с кран и подходящи сапани /метални въжета/ без те да се скъсат. Задачата бе изключително трудна, защото нашите екипи трябваше предварително да изчистят наносите и тинята, за да се пристъпи към същинското рязане на метала. Целта ни бе да постигнем положителен ефект при ваденето без да се допускат рискове и се радвам, че успяхме, въпреки тежестта на операцията”, каза Ивайло Душков.

 

Интересна е историята на кораба „Олга Джи”.

 

Той е построен в  Woolston Southampton J.I. Thorneycroft & Co Ltd. Кръстен е „Scillonian II”  и е бил предназначен за пътници. Извършва първото си плаване на 28 март 1956 от Пензанс, Англия и обслужва линия  между островите Сили /Isles of Scilly/. Двадесет години по-късно е продаден на P & A Campbell като „Devonia”, за да извършва плавания по Бристолския канал и р. Темза. През зимата на 1977-1978 г. „Devonia” е чартиран като ферибот. P & A Campbell прекратяват дейността си през 1980, а „Devonia” е придобит от Torbay Seaways и преименуван на „Devoniun” през 1982 г. Прави пътувания до Нормандските острови и местни екскурзии от Торки /Torquay/ . През 1984 г. „Devoniun” е преименуван  на „Syllingar”. Извършва плавания от Къркуол /Kirkwall/ – Оркнейските острови, край северния бряг на Великобритания. През 1986 година корабът е продаден на крейсерска компания в Гърция и вече носи името „Remvi” до 1989 година. като извършва плавания в Адриатическо море. За кратко време корабът сменя името си още няколко пъти на „Africa Queen” /1989-1997г./ и  „Princess Eliana”  /1997-1998г./, извършвайки пътувания между Гана и Либерия.  Корабът е  продаден като „Olga J” през 1998 г. на кипърския корабособственик „Asterias Maritime”, чиято компания е регистрирана в Белиз.

Как корабът се озова в Бургас?

На 24 септември 1998 г. „Олга Джи” се появява на рейд в акваторията на бургаското пристанище. На следващия ден с цел ремонт застава на 25-то корабно място в Пристанище Запад. На 13 октомври 1998 година корабът е задържан от ДИК /Държавна инспекция по корабоплаването/, сега Изпълнителна агенция „Морска администрация”, тъй като не отговоря на международните изисквания за безопасност на корабоплаването. Фирмата корабособственик не плаща на екипажа, предимно ганайци, не плаща дължимите пристанищни такси нито за услугите на корабния агент. В тази връзка тогавашното ръководство на бургаското пристанище завежда дело в съда срещу корабособственика, което печели и корабът става собственост на пристанището. На 19 септември 2001 г. е назначена комисия, която бракува кораба за скрап с цел да бъдат покрити разходите на бургаското пристанище. На 29 октомври 2001 г. корабът е преместен в края на 21- во корабно място, за да започне неговото нарязване. На 30 октомври същата година „Олга Джи” потъва на 21-во корабно място /канала свързващ пристанището с езерото „Вая”/.

Натрупаните с годините наноси около корпуса на потъналия плавателен съд затлачват  свободното оттичане на езерото към морето. Това е и една от причините за наводненията при силни дъждове на пътя към бургаския комплекс „Меден Рудник” и в кварталите „Победа” и „Акациите”.

„Премахването на кораба и прочистването на канала беше повече от наложително. Радваме се, че въпреки изключителните трудности ангажираната фирма успя да се справи. Десетките часове прекарани от водолазите в студените и мътни води постигнаха ефекта да бъде облекчен корпуса и с помощта на предоставения от страна на БМФ Порт Бургас 100 тонен кран „Фантуци” четирите огромни парчета да се извадят на кея! С изваждането на „Олга Джи” и почистването на канала може в пълен мащаб да се реализира проекта на община Бургас за създаването на екологични рекреационни зони, които да направят достъпни уникалните езерни територии около града”, каза изпълнителният директор на пристанището Диян Димов.